Σοβαρά ζητήματα τέθηκαν και συζητήθηκαν την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Πάτρας. Από αυτά ξεχωρίζουν τα εξής:

  1. Η απόφαση με ευρεία πλειοψηφία, για στήριξη του δίκαιου αγώνα των αγροτών. Αυτή η απόφαση τις επόμενες ημέρες θα δοθεί στα χέρια των αγροτών στα μπλόκα τους, από αντιπροσωπεία του Δημοτικού Συμβουλίου.
  2. Ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ενάντια στις συγχωνεύσεις σχολείων. Στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, Διευθυντές σχολείων καθώς και εκπαιδευτικοί, που εξέφρασαν την αντίθεσή τους στις συγχωνεύσεις των σχολείων, στηρίζοντας την πρόταση της Δημοτικής Αρχής, όπως αυτή κατατέθηκε στο Σώμα.
  3. Αποφασίστηκε και δρομολογείται ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου, με θέμα: «Ανεργία και διεκδίκηση μέτρων προστασίας των ανέργων και των οικογενειών τους».
  4. Με ευρεία πλειοψηφία πέρασε το θέμα «Εγκατάσταση και λειτουργία Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών (Κ.Α.Ν), καθώς και αποτέφρωσης οστών, εντός του κοινωφελούς χώρου Β32 του ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ Δήμου Πατρέων».

ΨΗΦΙΣΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ

Εισηγητής του θέματος ο Δήμαρχος Κώστας Πελετίδης, ο οποίος τόνισε:

«Το τελευταίο διάστημα στην περιοχή μας, όπως και σε όλη την Ελλάδα, οι αγρότες βρίσκονται σε πολύμορφες κινητοποιήσεις ενάντια στα άγρια, σκληρά μέτρα που τους ξεκληρίζουν. Μέτρα που πριν επτά μήνες ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τα χαρακτήριζε μέτρα-ταφόπλακα για τον αγροτικό τομέα.

Μέτρα επιβάρυνσης στην παραγωγή, άγριας φορολογίας που επιταχύνουν την συντριβή του μικρομεσαίου αγρότη για να πραγματοποιηθείη συγκέντρωση της αγροτικής εκμετάλ­λευσης στα χέρια των μεγαλοαγροτών, στο πλαίσιο της στρατηγικής για την λεγόμενη ανταγωνιστικότητα της γεωργίας, όπως προβλέπει το 3ο μνημόνιο και επιτάσσει η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) της ΕΕ και προσκυνά η σημερινή συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παίρνοντας σκυτάλη από την προηγούμενη ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Είναι αυτή η πολιτική που, όλα αυτά τα χρόνια, είχε ως αποτέλεσμα το 20% των μεγάλων αγροτών να εισπράττουν το 80% των επιδοτήσεων και τη συγκέντρωση της παραγωγής σε λιγότερα χέρια.

Δίκαια ξεχείλισε το ποτήρι της αγανάκτησης, το αντιδραστικό τερατούργημα της κυβέρνησης, για το ασφαλιστικό και βγάζει μαζικά, στα μπλόκα του αγώνα, γεωργούς, κτηνοτρόφους, ψαράδες, μελισσοκόμους στους δρόμους, από την Ορεστιάδα, την Πέλλα, την Θεσσαλία και την Στερεά Ελλάδα, από την Πελοπόννησο μέχρι τη Νάξο και την Κρήτη. Με τις ρυθμίσεις του Ασφαλιστικού, εκτοπίζονται ακόμη πιο βίαια από το χωράφι, από την ασφάλιση, την σύνταξη και την υγεία, χιλιάδες μικρομεσαίοι αγρότες και η φαμελιά τους.

Με όπλο τα μέτρα του τρίτου μνημονίου αυξάνεται η φορολόγηση του εισοδήματος από 13% σε 26%, η προκαταβολή φόρου στο 100% για την επόμενη χρονιά, ο συντελεστής σύνταξης στο 27,5% επί του εισοδήματος. Ταυτόχρονα η πολιτική της συγκυβέρνησης έχει επιφέρει αύξηση στο κόστος παραγωγής μέσα από την αύξηση του ΦΠΑ στο 23% από 13% στα αγροτικά μέσα και εφόδια. Αύξηση που μετακυλίεται από τους μεγαλέμπορους, στους λαϊκούς καταναλωτές της πόλης οδηγώντας στη συρρίκνωση του περιορισμένου εισοδήματός τους.

Το σχέδιο έκτρωμα της συγκυβέρνησης εκφράζει την ενιαία επίθεση κεφαλαίου – Ε.Ε. στα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα εργατών, υπάλληλων, συνταξιούχων, για τους χιλιάδες φτωχούς και μικρομεσαίους αγρότες, επαγγελματίες, νέους επιστήμονες, για το σύνολο της εργατικής, λαϊκής οικογένειας. Στόχος να μειώνεται κλιμακωτά η συμμετοχή κράτους και εργοδοσίας στην Κοινωνική Ασφάλιση, μέχρι την οριστική απεμπλοκή τους. Ο εργαζόμενος λαός, μέσω των αυξήσεων στις εισφορές του, των μειώσεων στις συντάξεις, μέσω των συνεχόμενων αυξήσεων στα όρια συνταξιοδότησης, να συντηρεί ένα συνεχώς υποβαθμισμένο δημόσιο σύστημα ασφάλισης και υγείας δίπλα στον ιδιωτικό τομέα που διαρκώς θα γιγαντώνεται.

Το Δημοτικό μας Συμβούλιο δηλώνει τη στήριξή του στο δίκαιο αγώνα εργαζομένων, μικρομεσαίων αγροτών, επαγγελματιών και επιστημόνων. Είναι αγώνας για την επιβίωσή τους, για να μην πεταχτούν έξω από τα χωράφια τους και την παραγωγή τους. Για να μπορέσουν να ζήσουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους. Είναι αγώνας ενάντια στις αιτίες που επιδεινώνουν τη ζωή κάθε λαϊκής οικογένειας.

Δηλώνει ότι συνεπικουρεί με κάθε μέσο και δυνατότητα που έχει, την λαϊκή απαίτηση να αποσυρθεί τώρα το νόμος λαιμητόμος για το ασφαλιστικό. Να μην περάσουν τα μέτρα της Ε.Ε. -κυβέρνησης για εκδίωξη της μικρομεσαίας αγροτιάς από το χωράφι. Εκφράζουμε την αμέριστη αλληλεγγύη μας στις κινητοποιήσεις της μικρομεσαίας αγροτιάς, που διεκδικεί μέτρα για την επιβίωσή της, και τις μορφές αγώνα που αυτή επιλέγει.

Το παρών ψήφισμα – απόφαση θα σταλεί στην κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο. Αντιπροσωπεία του Δημοτικού Συμβουλίου θα επισκεφτεί και θα το επιδώσει στα μπλόκα των αγροτών στην περιοχή μας».

"ΟΧΙ" ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ

«Γνωμοδότηση για Μεταβολές Σχολικών Μονάδων, σχολικού έτους 2016-2017», ήταν το δεύτερο στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Πάτρας, με εισηγητή τον Αντιδήμαρχο Παιδείας και Αθλητισμού Ανδρέα Αθανασόπουλο.

Στην εισήγησή του ο Αντιδήμαρχος τόνισε:

Με το σκεπτικό ότι,

-Με την πρόταση της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπ/σης συγχωνεύονται 18 Νηπιαγωγεία και 6 Δημοτικά, υποβιβάζονται κατά 1, 2 θέσεις 2 Δημοτικά και προάγονται κατά 1,2 θέσεις 15 Δημοτικά και Νηπιαγωγεία.

-Το βασικό περιεχόμενο της συγκεκριμένης πρότασης είναι εναρμονισμένο με τις αντιδραστικές κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τη λεγόμενη "Eργαλειοθήκη" του Ο.Ο.Σ.Α. για την Εκπαίδευση, που επικαιροποίησε η Κυβέρνηση με το 3ο"μνημόνιο" και προωθεί με τον περιβόητο "Εθνικό διάλογο για την Παιδεία", βάζοντας ταφόπλακα στο ήδη ρημαγμένο Δημόσιο Σχολείο.

- Ειδικά, με την πρόταση δημιουργίας τεράστιων συγχωνευμένων μονάδων διευκολύνεται η προώθηση αλλαγών όπως τα ελαστικά ωράρια Εκπαιδευτικών, οι υπερωρίες, η απόκρυψη των αμέτρητων κενών σε Εκπαιδευτικούς, η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, όπως και η αυτονόμηση (παιδαγωγικά–οικονομικά) των σχολικών μονάδων.

-Η τελική απόφαση της Κυβέρνησης μπορεί να είναι εντελώς διαφορετική: Το 2011 συγχωνεύτηκαν – καταργήθηκαν σχεδόν 2.000 σχολεία, ενώ οι προτάσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης των Δήμων και των Περιφερειακών Διευθύνσεων μιλούσαν για πολύ λιγότερα!

- Ως προς το "λογιστικό-αριθμητικό" κομμάτι, που δεν είναι το σημαντικότερο, αν και υπαρκτό, οι αριθμοί των τμημάτων ανά σχολείο που θα λειτουργήσουν μετά τις συγχωνεύσεις, καθώς και ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, είναι στον "αέρα" όπως τους υπολογίζει η Διεύθυνση, επειδή:

α. Σε αρκετές περιπτώσεις τάξεων με 48-54 μαθητές, δε θα λειτουργήσουν 3 τμήματα, αλλά μόνο 2,

αφού με το "25 +10%" τα τμήματα μπορούν πλέον να είναι 27άρια…

β. Επίκειται αύξηση του ορίου των μαθητών ανά τμήμα, στο νέο νόμο που ετοιμάζει η Κυβέρνηση (Απρίλιο –

Μάιο) για την εκπαίδευση...

-Με τις προτεινόμενες αλλαγές θα υπάρξει σαφώς οικονομικό αποτέλεσμα από τις συγχωνεύσεις, (όπως ορθά–κοφτά ισχυρίζεται το κείμενο) στα πλαίσια των γενικότερων περικοπών των κοινωνικών δαπανών, όμως, το κυριότερο είναι ότι εξυπηρετούν τις συνολικότερες αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της Εκπαίδευσης.

-Η αντίθεση στις συγχωνεύσεις, βασίζεται κυρίως στο ότι αυτές εξυπηρετούν τη διαμόρφωση του νέου σχολείου της "αγοράς", με ό,τι επιπτώσεις έχει αυτό στους μαθητές και στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Ειδικότερα,

α. Στην πρόταση της Διεύθυνσης προβλέπονται Νηπιαγωγεία – τέρατα, με έως 8 εκπαιδευτικούς αλλά και και έως …120 μαθητές! Είναι εντελώς αντιπαιδαγωγικό και θα συμβάλλει στην πρόωρη σχολειοποίηση των νηπίων, με δεδομένη την έλλειψη χώρων και υποδομών και τις συνακόλουθες λειτουργικές και διαχειριστικές δυσκολίες!

β. Η δημιουργία τεράστιων συγκροτημάτων στα Δημοτικά (20/θ με σχεδόν 400 μαθητές σε 6ο–19ο, 8ο–9ο, 15ο-17ο), τα λεγόμενα "πολυδύναμα" των προηγούμενων κυβερνήσεων, είναι η πεμπτουσία του "νέου σχολείου", αφού:

Με αυτό τον τρόπο διευκολύνεται ο σχεδιασμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Ο.Ο.Σ.Α και της Κυβέρνησης για διάσπαση του ενιαίου αναλυτικού προγράμματος σπουδών, για "αυτονομία" της σχολικής μονάδας στο περιεχόμενο της μάθησης (κάθε σχολείο το δικό του πρόγραμμα), όπως επίσης στα ίδια πλαίσια, διευκολύνεται η είσοδος χορηγών στα Σχολεία, επιτυγχάνοντας "οικονομία κλίμακος", με δραστική μείωση της ολόπλευρης οικονομικής χρηματοδότησης του Δημόσιου Σχολείου που σήμερα αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας!

ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ Δ.Ε.Π. ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ ΟΜΟΦΩΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΣΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ:

Α. Όσο αφορά την Α/Θμια Εκπαίδευση (σχετικά με το έγγραφό της με αρ. πρωτ. 274/14.01.2016)

1. Αποδέχονταιτην πρόταση της Διεύθυνσης Α/Θμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας για την προαγωγή των 6 Δημοτικών (σημεία 1,2,3,4,5,6) καθώς και των 9 Νηπιαγωγείων (σημεία 7,8,9,10,11,12,13,14,15).

  • Προαγωγή 36ουΟλοήμερου Δημοτικού Σχολείου από 8/θέσιο 9/θέσιο
  • Προαγωγή 39ουΟλοήμερου Δημοτικού Σχολείου από 8/θέσιο σε 10/θέσιο
  • Προαγωγή 45ουΟλοήμερου Δημοτικού Σχολείου από 10/θέσιο 12/θέσιο
  • Προαγωγή 46ουΟλοήμερου Δημοτικού Σχολείου από 10/θέσιο 12/θέσιο
  • Προαγωγή 2ουΟλοήμερου Δημοτικού Σχολείου Παραλίας από 10/θέσιο 11/θέσιο
  • Προαγωγή Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Μιντιλογλίου από 7/θέσιο 9/θέσιο
  • Προαγωγή 20ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Πατρών από 2/θέσιο σε 4/θέσιο
  • Προαγωγή 13ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Πατρών από 2/θέσιο σε 4/θέσιο
  • Προαγωγή 23ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Πατρών από 2/θέσιο σε 4/θέσιο
  • Προαγωγή 24ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Πατρών από 2/θέσιο σε 4/θέσιο
  • Προαγωγή 28ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Πατρών από 2/θέσιο σε 4/θέσιο
  • Προαγωγή 41ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Πατρών από 2/θέσιο σε 3/θέσιο
  • Προαγωγή 53ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Πατρών από 2/θέσιο σε 3/θέσιο
  • Προαγωγή 2ουΟλοήμερου Νηπιαγωγείου Οβρυάς από 2/θέσιο σε 4/θέσιο
  • Προαγωγή Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Καλλιθέας από 2/θέσιο σε 3/θέσιο

2. Διαφωνούν με τον υποβιβασμό των 2 Δημοτικών (σημεία 16,17).

  • Υποβιβασμό του 11ουΟλοήμερου Δημ. Σχολείου Πατρών από 12/θέσιο σε 10/θέσιο
  • Υποβιβασμό του 12ουΟλοήμερου Δημ. Σχολείου Πατρών από 12/θέσιο σε 10/θέσιο

3. Διαφωνούν κατηγορηματικά σε κάθε περίπτωση, με την πρόταση συγχώνευσης των 18 Νηπιαγωγείων (σημεία 18,19,20,21,22,23,24,25,26) και των 6 Δημοτικών (σημεία 27,28,29)

  • Συγχώνευση του 22ουΝ/Γ Πατρών και του 69ουΝ/Γ Πατρών σε 3/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 3ου Ολοήμερου Ν/Γ Πατρών και του 44ουΝ/Γ Πατρών σε 6/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 2ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών και του 37ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών σε 8/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 10ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών και του 12ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών σε 7/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 30ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών και του 67ουΝ/Γ Πατρών σε 6/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 32ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών και του 66ουΝ/Γ Πατρών σε 4/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 47ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών και του 68ουΝ/Γ Πατρών σε 4/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 18ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών, του 26ουΝ/Γ Πατρών και του 36ουΝ/Γ Πατρών σε 6/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 42ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών και του 57ουΟλοήμερου Ν/Γ Πατρών σε 5/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
  • Συγχώνευση του 6ου 12/θέσιου Ολοήμερου Δ.Σ. Πατρών και του 19ου12/θέσιου Ολοήμερου Δ/Σ Πατρών σε 20/θέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο.
  • Συγχώνευση του 8ου12/θέσιου Ολοήμερου Δ/Σ Πατρών και του 9ου12/θέσιου Ολοήμερου Δ/Σ Πατρών σε 20/θέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο.
  • Συγχώνευση του 15ου12/θέσιου Ολοήμερου Δ/Σ Πατρών και του 17ου12/θέσιου Ολοήμερου Δ/Σ Πατρών σε 20/θέσιο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο.

Επίσης, αποδέχονται-συμφωνούν με την πρόταση της Διεύθυνσης του 65ουΔημοτικού για προαγωγή του Σχολείου από 6/θέσιο σε 9/θέσιο.

Β.Όσο αφορά Γνωμάτευση για Μεταβολές Σχολικών Μονάδων στην Β/θμια Εκπ/ση Αχαΐας, δεν υφίσταται καμία πρόταση μεταβολώνστις Σχολικές Μονάδες (από την αντίστοιχη υπηρεσία προς την Δ.Ε.Π, σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο της Β/θμιας Εκπ/σης Αχαΐας), για το Σχολικό Έτος 2016-17.

Γ. Επίσης, τα μέλη της Δ.Ε.Π, θεωρούν αναγκαία την δρομολόγηση των διαδικασιών από τους αρμόδιους φορείς του Επανακαθορισμού των Γεωγραφικών Ορίων των Σχολικών Μονάδων, για την ορθότερη κατανομή των μαθητών στα σχολεία, λαμβάνοντας υπόψη τα νεότερα στοιχεία που προκύπτουν κυρίως από τις αλλαγές στην οικιστική ανάπτυξη του Δήμου Πατρέων.

ΣΥΝHMMENA:

1.Tην με αριθ. Πρωτ. Εγκύκλιο 211744/ΓΔ4 /23.12.2015/ του ΥΠΑΙΘ.

2.Το με αριθ. Πρωτ. 274/14.01.2016 έγγραφο της Δ/νσης Α/θμιας Εκπ/σης Αχαΐας.

3.Το με αριθ. Πρωτ. 244/Φ 2.1.Γ/12.01.2016 έγγραφο της Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Αχαΐας.

4.Το με υπ. αρ. Πρωτ. 28/25.01.2016 έγγραφο της Δ/νσης του 9ουΔημοτικού Σχολείου Δ. Πατρέων.

5.Το με αρ. Πρωτ. 7/21.01.2016 έγγραφο της Δ/νσης του 65ουΔημοτικού Σχολείου Δ. Πατρέων.

6.Το με αρ. Πρωτ. 12/25.01.2016 έγγραφο της Δ/νσης του 8ουΔημοτικού Σχολείου Δ. Πατρέων.

7.Το με αρ. Πρωτ. 2/25.01.2016 έγγραφο της Δ/νσης του 10ουΝηπιαγωγείου Δ. Πατρέων.

8.Το με αρ. Πρωτ. 11/25.01.2016 έγγραφο του Συλλόγου Δασκάλων & Νηπιαγωγών Πάτρας.

9.Το με αρ. Πρωτ. 1/2016/25.01.2016 έγγραφο της Ένωσης Συλλόγων Γονέων του Δ. Πατρέων.

10. Το με αρ. Πρωτ. 624/24.01.2016 έγγραφο του Συλλόγου Γονέων του 8ουΔημοτικού Σχολείου και του 10ου Νηπιαγωγείου Πατρών.

11.Το με αρ. Πρωτ. 2/25.01.2016 έγγραφο του Συλλόγου Γονέων του 9ουΔημοτικού Σχολείου & του

12ου Νηπιαγωγείου Πατρών.

12. Απόφαση ΔΕΠ (ΑΔΑ: 6ΜΟΧΩΞΙ-ΧΒΝ).

ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ

Τρίτο θέμα στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου είναι «ο ορισμός ημερομηνίας και χώρου, για Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με μοναδικό θέμα «Ανεργία και διεκδίκηση μέτρων προστασίας των ανέργων και των οικογενειών τους».

Εισηγητής ήταν ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, ο οποίος είπε: «Εισηγούμαι στο Σώμα προς έγκριση, την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 9:00 π.μ., να πραγματοποιηθεί συνεδρίαση με μοναδικό θέμα, το ζήτημα της ανεργίας και διεκδίκηση μέτρων προστασίας των ανέργων και των οικογενειών τους, στο χώρο του Δημοτικού Θεάτρου ΑΠΟΛΛΩΝ».

"ΝΑΙ" ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗΣ ΝΕΚΡΩΝ

Ο Αντιδήμαρχος στην εισήγησή του αναφέρθηκε στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Πατρέων, η οποία αποφάσισε με ευρεία πλειοψηφία την δημιουργία Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ) στο χώρο του ΒΙΟ.ΠΑ. Γλαύκου Πατρών:

Για τη χώρα μας το θέμα της Αποτέφρωσης των Νεκρών αποτελεί μάλλον το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα μη εκσυγχρονισμού του Αστικού Κράτους λόγω και του μη Διαχωρισμού Κράτους- Εκκλησίας, γεγονός που καθιέρωσε λειψά τον πολιτικό γάμο ως προαιρετικό καθώς και την ονοματοδοσία των νεογέννητων. Μόλις προ δεκαετίας το 2006 θεσμοθετήθηκε με Νόμο (άρθρο 35 του Ν. 3448/2006) η Αποτέφρωση των Νεκρών.

Μεσολάβησαν τρία χρόνια για να εκδοθούν το απαιτούμενο Προεδρικό Διάταγμα (Π..31/ΦΕΚ49Α΄/23.03.2009) και η Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής - Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης αριθμ. οικ. 20232/10.05.2010 (ΦΕΚ 745/31.05.2010 τεύχος Β΄) «Ρύθμιση θεμάτων τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρα για την ίδρυση και λειτουργία κέντρων αποτέφρωσης νεκρών» για την δυνατότητα υλοποίησης ενός τέτοιου έργου. Αλλά και από τότε παρά την ομόφωνη απόφαση του μεγαλύτερου δήμου της χώρας μας του Δήμου Αθηναίων ή με μεγάλες πλειοψηφίες αποφάσεις άλλων δήμων όπως Θεσσαλονίκης, Ζωγράφου και άλλων δεν έχει προωθηθεί τίποτε.

Ο Δήμος Πατρέων με την εισαγωγή του θέματος στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και στη συνέχεια στο Δημοτικό Συμβούλιο για την έκδοση του προβλεπόμενου Προεδρικού Διατάγματος, εκφράζει τη θέληση του να προχωρήσει άμεσα στην υλοποίηση του έργου του Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών. Για την υλοποίηση και λειτουργία ενός τέτοιου γενικότερης εμβέλειας έργου ο Δήμος μας είναι ανοικτός σε συνεργασίες και με άλλους Δήμους.

Ιστορικό

Η αποτέφρωση των νεκρών αποτελεί παγκοσμίως τον πλέον συνήθη τρόπο διαχείρισης των νεκρών. Στις πολυπληθέστερες θρησκείες του κόσμου Βουδισμό, Ινδουισμό και Ταοϊσμό αποτελεί τον βασικό τρόπο διαχείρισης των νεκρών και η αποτέφρωση γίνεται σε αποτεφρωτήρια που ανήκουν στους Ναούς. Στην Αρχαία Ελλάδα η αποτέφρωση των νεκρών αποτελούσε συνήθη πρακτική. Στην Ιλιάδα περιγράφεται αναλυτικά η σημαντική διαδικασία της αποτέφρωσης των νεκρών και όσο πιο μεγάλος ήταν ο ήρωας τόσο πιο μεγάλη ήταν και η πυρά που άναβαν, έτσι η αποτέφρωση συνδέθηκε στενά με την ανδρεία, την αρετή και εθεωρείτο η πρέπουσα κατάληξη μιας επικής ζωής.

Στους νεότερους χρόνους στην Ευρώπη στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής στην Νότιο Αμερική την Αφρική τον Καναδά και την Αυστραλία το θέμα της αποτέφρωσης των νεκρών ανακινήθηκε τον 19ο αιώνα, κατά την διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης και για την αντιμετώπιση μολυσματικών ασθενειών. Ιατρικοί κύκλοι εισηγήθηκαν την μέθοδο της αποτέφρωσης των σορών των νεκρών. Το 1874 οργανώθηκε η Αγγλική Εταιρεία Αποτέφρωσης. Το πρώτο αποτεφρωτήριο στην Αγγλία ολοκληρώθηκε το 1879 στο Γουακινγκ Σαρρετ. Το 1878 λειτούργησε στην πόλη Γκόθα το πρώτο αποτεφρωτήριο της Γερμανίας. Το κίνημα για την αποτέφρωση στις ΗΠΑ πρωτοεμφανίστηκε το 1876 και το πρώτο αποτεφρωτήριο χτίστηκε στην Ουάσιγκτον. Το 1937 ιδρύθηκε στο Λονδίνο η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αποτέφρωσης (I.C.F.) η οποία τελεί υπό τον ΟΗΕ με διαπιστευμένους εκπροσώπους στα επιτελεία του ΟΗΕ στην Νέα Υόρκη, στην Βιέννη και την Γενεύη. Διατηρεί ιστοσελίδα στο internet www.int-crem-red.org. Η αποτέφρωση των νεκρών αναγνωρίζεται από τις δημόσιες αρχές υγείας όλων των κρατών μελών της ΕΟΚ ως η πιο υγιεινή μέθοδος διάθεσης των νεκρών. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι στις σημαντικότερες πόλεις της Ευρώπης και του κόσμου υπάρχουν, ένα και περισσότερα αποτεφρωτήρια: Αυστρία 11 αποτεφρωτήρια (το 25% επιλέγουν την αποτέφρωση), Βέλγιο 10 αποτεφρωτήρια (το 42% επιλέγουν αποτέφρωση), Τσεχία 28 αποτεφρωτήρια (80% επιλέγουν αποτέφρωση), στην Δανία 34 αποτεφρωτήρια (75% επιλέγουν αποτέφρωση), στην Γαλλία 120 αποτεφρωτήρια (30% επιλέγουν αποτέφρωση), στην Γερμανία 136 αποτεφρωτήρια (48% επιλέγουν αποτέφρωση), Μεγάλη Βρετανία 260 αποτεφρωτήρια (80% επιλέγουν αποτέφρωση), στην Ιταλία 44 αποτεφρωτήρια (12% επιλέγουν αποτέφρωση), κ.ά.

Η αποτέφρωση των νεκρών παγκοσμίως τυγχάνει μεγάλης προτίμησης για πολλούς λόγους.

1. Απαλλάσσει τις οικογένειες των νεκρών από την υποχρεωτική εκταφή της σορού των συγγενών τους σε 3-5 χρόνια μετά την ταφή και την τραγική και μακάβρια υποχρέωση των συγγενών στη θέα σε πολλές περιπτώσεις, μη αποσυνθεμένης σορού.

2. Απαλλάσσει την οικογένεια από τα έξοδα της κατασκευής και συντήρησης ενός τάφου για τρία χρόνια.

3. Είναι πολύ οικονομικότερη της ταφής.

4. Προστατεύεται το περιβάλλον (γη και υδροφόρος ορίζοντα).

5. Δίνεται η δυνατότητα αποτέφρωσης των οστών μετά την εκταφή για την αποφυγή της τοποθέτησης των οστών στα χωνευτήρια μαζικής απόθεσης

Πλην του Βουδισμού του Ινδουισμού και του Ταοϊσμού που προαναφέρθηκαν, όλα τα Χριστιανικά Δόγματα αποδέχονται την μέθοδο της διάθεσης των νεκρών δια της αποτέφρωσης. Οι Διαμαρτυρόμενοι, οι Καθολικοί όλες οι Ορθόδοξες εκκλησίες του εξωτερικού (Ρουμανίας, Σερβίας, Ρωσίας, Βουλγαρίας, Η.Π.Α., Αυστραλίας), παρέχουν την εξόδιο ακολουθία στους πιστούς που επιλέγουν την αποτέφρωση. Όλες οι Ελληνόφωνες Ορθόδοξες Εκκλησίες και Ιερείς του εξωτερικού στην Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία, Καναδά, κ.α. Παρέχουν την εξόδιο ακολουθία στους Έλληνες που επιλέγουν την αποτέφρωση.

Χωροθέτηση

Η χωροθέτηση του Κ.Α.Ν. στον κοινωφελή χώρου Β32 του ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ Γλαύκου του Δήμου Πατρέων εξασφαλίζει χώρο αρκετά μεγαλύτερο από τον απαιτούμενο για τις εγκαταστάσεις, χωρίς καμία επιβάρυνση του Δήμου αφού είναι ιδιοκτησία του ήδη από την κύρωσή της 05/2003 Πράξης Εφαρμογής (η υπ' αριθμ. 18014/23-11-2003 απόφαση Νομάρχη Αχαΐας).

Ο συγκεκριμένος χώρος παρέχει τη δυνατότητα υψηλής φύτευσης με δύο και τρεις σειρές δένδρων πλάτους 12 ή και 15 μέτρων έναντι των 5 μέτρων που απαιτούνται από τις κείμενες διατάξεις. Ο χώρος (Β32) είναι διαμορφωμένος πλήρως με ασφαλτοστρωμένους δρόμους και πεζοδρόμια και εγκαταστάσεις όλων των δικτύων (ύδρευση, αποχέτευση,

ηλεκτροφωτισμό, τηλεπικοινωνίες) και από την ίδρυσή του (503/1998 Απόφαση Γ.Γ. Π..Ε. ΦΕΚ 344 Δ΄/19-05-1999) επιτρέπει μόνο την εγκατάσταση βιοτεχνιών και επιχειρήσεων γενικότερα χαμηλής όχλησης όπως είναι και το Κ.Α.Ν. (παρ. 3 του άρθρου 3 της Κ.Υ.Α. οικ. 20232/10-05-2010 (ΦΕΚ 745Β΄/31-05-2010).

Ο χώρος είναι άμεσα προσβάσιμος από το Αστικό και Περιαστικό δίκτυο της πόλης, 200 μέτρα από την Παραγλαύκια Αρτηρία που συνδέει την περιμετρική της πόλης των Πατρών με το Λιμάνι, καθώς και 1000 μέτρα περίπου από τον κόμβο του Γλαύκου. Η συγκεκριμένη θέση του προβλεπόμενου χώρου Κ.Α.Ν. απέχει πολύ περισσότερο των 1000 μέτρων από εγκαταστάσεις πρόνοιας και περίθαλψης, που απαίτηση είναι τα 500 μέτρα σύμφωνα με την παράγραφο 2α του ΠΔ 31/12-03-2009.

Κατασκευή

Ο χώρος που απαιτείται σε κάτοψη για την κατασκευή του Κ.Α.Ν. είναι λιγότερος από ένα στρέμμα (1000 m2). Ο χώρος για δύο κλιβάνους και τον λοιπό μηχανολογικό εξοπλισμό είναι περίπου 400 m2 και για τους υπόλοιπους χώρους (αίθουσα τελετών-τεφροφυλάκιο- βοηθητικοί χώροι) 400-500 m2.

Στους ανωτέρω χώρους συμπεριλαμβάνονται υποχρεωτικά σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. οικ. 20232 δύο κλίβανοι αποτέφρωσης, ψυκτικός χώρος για την παραμονή των σορών, χώρος τελετών, χώροι γραφείων και λοιποί βοηθητικοί χώροι.

Η αποτέφρωση διαρκεί περίπου μία (1) ώρα και ένας κλίβανος πραγματοποιεί 5-6 αποτεφρώσεις στην βάρδια, επομένως είναι δυνατόν να πραγματοποιούνται 1200-1300 αποτεφρώσεις το χρόνο, σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. και συνακόλουθα διπλάσια ποσότητα από τους δύο κλιβάνους που απαιτούνται.

Το κόστος κατασκευής είναι περίπου 2.200.000 € ή 2.300.000 € ήτοι: 1.500.000 € ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός και 700.000 € - 800.000 € το κτηριολογικό πρόγραμμα.-Από τα προαναφερόμενα συμπεραίνεται ότι με ένα αντίτιμο για την αποτέφρωση αρκετά μικρότερο των 600 € που στοιχίζει για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για αποτέφρωση οπουδήποτε στην Ελλάδα, στον κοντινότερο προορισμό στην Βουλγαρία, το όποιο κόστος κατασκευής αποσβένεται σε 3-5 χρόνια.

Το απαιτούμενο προσωπικό για την πλήρη λειτουργία του Κ.Α.Ν. είναι περίπου 8-10 άτομα, επομένως το κόστος λειτουργίας του θα είναι σχετικά μικρό και φυσικά θα καλύπτεται από την ανταποδοτικότητα της λειτουργίας του Αποτεφρωτηρίου.

Ενδεδειγμένες Ενέργειες 1.Έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για τον καθορισμό του χώρου του Κ.Α.Ν.

ύστερα από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, - Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής- Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης αριθμ. οικ. 20232/10.05.2010 (ΦΕΚ 745/31.05.2010 τεύχος Β΄).

  1. Τροποποίηση Σχεδίου Πόλης για το Ο.Τ.- Κ.Φ. Β32 του ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ Γλαύκου του Δήμου Πατρέων για τον χαρακτηρισμό του σε ΚΟΙΝΩΦΕΛΗ ΧΩΡΟ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗΣ ΝΕΚΡΩΝ από ΧΩΡΟ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ αφού δεν απαιτείται τέτοιος χώρος σύμφωνα με την Φ/Α/722/30630/6372 Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, - Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής- Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
  1. Υποβολή Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ή Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων κατά τις κείμενες διατάξεις.
  1. Εξασφάλιση χρηματοδότησης, προσπάθεια ένταξης στα Σ.Ε.Σ. 2015-2020 ως εξόχως περιβαλλοντικό έργο, ένταξη στον προϋπολογισμό του Δήμου εντός του 2016 και έναρξη της κατασκευής του.

Β) Σύμφωνα δε με:

  1. Τις διατάξεις του άρθρου 75 του Ν. 3463/2006 «Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας», όπως αυτό συμπληρώθηκε από τις διατάξεις του άρθρου 94 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης».
  1. Τις διατάξεις του άρθρου 73 του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης».
  1. Τις διατάξεις του άρθρου 35 του Ν. 3448/2006 όπως αυτό αντικαταστάθηκε από τις διατάξεις του άρθρου 48 του Ν. 4277/1-8-2014 «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις».\
  2. Το Προεδρικό Διάταγμα υπ' αριθμ. 31 (ΦΕΚ 49/23.03.2009) «Προϋποθέσεις καθορισμού των χώρων δημιουργίας Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών, όροι και έλεγχος της λειτουργίας τους και ειδικότερες προϋποθέσεις για την αποτέφρωση νεκρών».
  1. Την ΚΥΑ οικ. 20232/10.05.2010 των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, - Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής- Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΕΚ 745/31.05.2010 τεύχος Β) Ρύθμιση θεμάτων τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρα για την ίδρυση και λειτουργία κέντρων αποτέφρωσης νεκρών.
  1. Τις διατάξεις των άρθρων 17-40 του Ν. 3982/2011 «Απλοποίηση της αδειοδότησης τεχνικών επαγγελματικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων και επιχειρηματικών πάρκων και άλλες διατάξεις».
  1. Τις διατάξεις του Ν. 4269/14 (ΦΕΚ 142/28.06.2014 τεύχος Α΄) Χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση - Βιώσιμη ανάπτυξη.
  1. Τις διατάξεις της οικ. 152442/5-10-2015 Απόφασης Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας «Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις για το είδος έργου με α/α 14β «Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών» της 12ης Ομάδας «Ειδικά Έργα και δραστηριότητες» (Παράρτημα ΧΙΙ) της υπ' αριθμ. 1958/2012 (Β΄/21) υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 2156/07-10-2015).
  • Επιτροπή Ποιότητας Ζωής εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο να εγκρίνει την εγκατάσταση και λειτουργία Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών (Κ.ΑΝ.) καθώς και Αποτέφρωσης Οστών, εντός του κοινωφελούς χώρου Β 32 του ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ Δήμου Πατρέων.

Επί του θέματος διευκρινίζονται τα κάτωθι:

  • αποτέφρωση αποτελεί, παγκοσμίως, έναν από τους πλέον συνήθεις τρόπους διάθεσης των νεκρών. Στην χώρα μας, σχετικός νόμος, που παρέχει τη δυνατότητα στους Ο.Τ.Α. να δημιουργούν και να λειτουργούν Κ.Α.Ν., υπάρχει από το 2006.

Το έργο αυτό ικανοποιεί το αίτημα μερίδας του λαού που επιλέγει την αποτέφρωση, για την ύπαρξη Κ.Α.Ν. στην Ελλάδα. Υποστηρίζει το ατομικό δικαίωμα της αυτοδιάθεσης που κατοχυρώνεται από την κείμενη νομοθεσία και το Σύνταγμα.

  • σκοπιμότητα του έργου τεκμηριώνεται και από το περιβαλλοντικό του όφελος σε υπερτοπικό επίπεδο, δεδομένου ότι περιορίζει την ανάγκη εξεύρεσης και τη δέσμευση σημαντικών εκτάσεων (κατάλληλων ή και παραγωγικών) για την ίδρυση νέων νεκροταφείων, ενώ συγχρόνως επιφέρει μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση σε σχέση με τη συμβατική ταφή. Είναι κοινωνικά συμφέρουσα, λόγω του κορεσμού που παρατηρείται εδώ και χρόνια στα νεκροταφεία της πόλης μας, και όχι μόνο.

Η υλοποίηση του έργου θα έχει σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά πλεονεκτήματα για την πόλη μας, και τη χώρα γενικότερα, μειώνοντας τη διαρροή κεφαλαίων προς γειτονικές χώρες για την εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων, απαλλάσσοντας τους και από την ταλαιπωρία των μεγάλων μετακινήσεων.

Με τη θεσμοθέτηση του νέου νομοθετικού πλαισίου για την ίδρυση – λειτουργία και χωροθέτηση των Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών (Κ.Α.Ν.) δίνεται πλέον η δυνατότητα εναλλακτικής χωροθέτησης εκτός των υφιστάμενων κοιμητηρίων και σε άλλη θέση στην περιαστική ζώνη η οποία είναι σύμφωνη με τις αρχές της βιώσιμης πολεοδομικής ανάπτυξης, διότι δεν δεσμεύει νέα γη κατάλληλη για άλλες ανάγκες, και επιπλέον επιταχύνει τις διαδικασίες υλοποίησης του έργου, διότι δεν απαιτεί απαλλοτριώσεις. Η προτεινόμενη θέση όχι μόνο δεν δημιουργεί οπτική επαφή και τυχόν όχληση σε κατοικίες, αλλά παρέχει την δυνατότητα, λόγω της μεγάλης έκτασης του χώρου, για δημιουργία ζώνης υψηλού πρασίνου. Η συγκεκριμένη θέση του προβλεπόμενου χώρου Κ.Α.Ν. απέχει πολύ περισσότερο των 1000 μέτρων από εγκαταστάσεις πρόνοιας και περίθαλψης, που απαίτηση είναι τα 500 μέτρα, σύμφωνα με την παράγραφο 2α του άρθρ. 2 του ΠΔ 31/12-03-2009.

Ο κοινωφελής χώρος Β32 του ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ του Δήμου Πατρέων είχε προβλεφθεί για «ΧΩΡΟΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ» που λόγω της εγκατάστασης βιομηχανιών και βιοτεχνιών μικράς όχλησης στο ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ δεν απαιτείται πλέον η κατασκευή του και τα απόβλητα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων οδηγούνται στον Κεντρικό Βιολογικό Καθαρισμό του Δήμου Πατρέων. Σχετική είναι η Φ/Α/7.22/30630/2372/29.12.2005 Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.