ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚ. ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ

& ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ

ΑΠΟΦΑΣΗ

Αριθμός 12

Με την υπ' αριθμόν 12/2014 απόφασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο Πατρέων,

ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ:

(με ψήφους 33 «υπέρ», 6 «κατά» και 1 «αποχή»)

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 73 του Ν.3852/4-6-2010 (ΦΕΚ 87/τ.Α΄/7-6-2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα «Καλλικράτης» και κατ' εφαρμογή της παραγράφου 1 του άρθρου 52 καθώς και της παραγράφου 4 του άρθρου 10 του Ν.2696/1999 (Κ.Ο.Κ.), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το Ν.3542/2007, εγκρίνει:

1) Την τοποθέτηση ελαστικών εύκαμπτων οριοδεικτών (κορύνες) επί της οδού Αγίου Ανδρέου, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Γούναρη και Κολοκοτρώνη.

Η ανωτέρω ρύθμιση θα εφαρμοσθεί ως εξής:

  • Χάραξη συνεχούς λευκής διαγράμμισης επί της ανωτέρω οδού στο υπόψη τμήμα της, σε απόσταση 4 μέτρων παράλληλα με το δεξί κράσπεδο του δρόμου. η οποία οριοθετεί τη δεξιά λωρίδα κίνησης οχημάτων.
  • Οι ελαστικοί οριοδείκτες τοποθετούνται κατά μήκος της ανωτέρω διαγράμμισης οριοθέτησης της δεξιάς λωρίδας κίνησης των οχημάτων. Η απόσταση μεταξύ των οριοδεικτών είναι 3 μέτρα.
  • Οι ελαστικοί οριοδείκτες τοποθετούνται σε όλο το μήκος της υπόψη οδού, εκτός των διασταυρώσεων της οδού Αγίου Ανδρέου με τις κάθετες οδούς.
  • Επί της οδού Αγίου Ανδρέου στη συμβολή της με την οδό Γούναρη, Γεροκοστωπούλου, Ερμού, Κολοκοτρώνη, οι οριοδείκτες τοποθετούνται τουλάχιστον 15 μέτρα βόρεια από την τομή των οικοδομικών γραμμών λόγω στροφής λεωφορείων.

Για την εφαρμογή της ανωτέρω ρύθμισης απαιτείται και η επαναδιαγράμμιση της υφιστάμενης οριζόντιας σήμανσης της οδού Αγίου Ανδρέου.

2) Την τοποθέτηση ελαστικών εύκαμπτων οριοδεικτών (κορύνες) επί της οδού Κολοκοτρώνη, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Κορίνθου και Αγ. Ανδρέου.

Η ανωτέρω ρύθμιση θα εφαρμοσθεί ως εξής:

  • Χάραξη συνεχούς λευκής διαγράμμισης επί της ανωτέρω οδού στο υπόψη τμήμα της, σε απόσταση 4 μέτρων παράλληλα με το δεξί κράσπεδο του δρόμου. η οποία οριοθετεί τη δεξιά λωρίδα κίνησης οχημάτων.
  • Οι ελαστικοί οριοδείκτες τοποθετούνται κατά μήκος της ανωτέρω διαγράμμισης οριοθέτησης της δεξιάς λωρίδας κίνησης των οχημάτων. Η απόσταση μεταξύ των οριοδεικτών είναι 3 μέτρα.
  • Οι ελαστικοί οριοδείκτες τοποθετούνται σε όλο το μήκος της υπόψη οδού, εκτός των διασταυρώσεων της οδού Κολοκοτρώνη με τις κάθετες οδούς.
  • Επί της οδού Κολοκοτρώνη στη συμβολή της με τις οδούς Κορίνθου, Μαιζώνος οι οριοδείκτες τοποθετούνται τουλάχιστον 15 μέτρα δυτικά από την τομή των οικοδομικών γραμμών λόγω στροφής λεωφορείων.

Για την εφαρμογή της ανωτέρω ρύθμισης απαιτείται και η επαναδιαγράμμιση της υφιστάμενης οριζόντιας σήμανσης της οδού.

Σχετικά με τα προτεινόμενα μέτρα επί της οδού Αγίου Ανδρέου διευκρινίζεται ότι:

Η οδός Αγ. Ανδρέου από την συμβολή της με την οδό Τριών Ναυάρχων έως την οδό Ζαΐμη έχει μήκος 1100 μέτρα, πλάτος 10 μέτρα και τα πεζοδρόμια που βρίσκονται και στις δύο πλευρές της έχουν πλάτος που ποικίλει από 2,5 έως 3 μέτρα έκαστο. Οι παρόδιες χρήσεις είναι κυρίως εμπορικές, υπηρεσίες (Τράπεζες, Δημόσιες Υπηρεσίες) και αναψυχή.

Η οδός είναι μονοδρομημένη σε όλο το μήκος της και τις ώρες αιχμής παρατηρείται κυκλοφοριακός φόρτος της τάξεως των 1600 οχημάτων/ώρα τιμή που είναι μία από τις μεγαλύτερες στο ευρύτερο δίκτυο του πολεοδομικού συγκροτήματος Πατρών.

Σε όλο το μήκος της οδού υπάρχει έντονη κυκλοφορία πεζών λόγω των παρόδιων χρήσεων. Η παρουσία των πεζών εντείνεται λόγω του γεγονότος ότι από την οδό διέρχονται 3 λεωφορειακές γραμμές, οι Νο 1,5 και 11.

Η στάθμευση στην οδό επιτρέπεται στην δυτική (αριστερή) πλευρά της. Όλες οι θέσεις στάθμευσης ανήκουν στην πράσινη ζώνη του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης που έχει εφαρμοστεί στην κεντρική περιοχή της Πάτρας.

Στην οδό παρατηρείται πρόβλημα κυρίως λόγω:

  • Της παράνομης στάσης (διπλοπαρκάρισμα) μικρής χρονικής διάρκειας που παρατηρείται σε επαφή με την ζώνη στάθμευσης κυρίως στο τμήμα της μεταξύ Γούναρη και Φιλοποίμενος. Τα φαινόμενα αυτά διαχέονται σε όλο το μήκος της οδού αλλά με μικρότερη σχετικά ένταση.
  • Στην παράνομη στάθμευση στα δεξιά της οδού.
  • Μείωση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού λόγω του μη συγχρονισμού των Φωτεινών Σηματοδοτών.

Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα συχνά φαινόμενα συμφόρησης, κυρίως τις ώρες που παρατηρείται η κυκλοφοριακή αιχμή. Το πρόβλημα εντείνει η συχνή παρουσία φορτηγών, που εξυπηρετούν την φορτοεκφόρτωση σε συνδυασμό με την διέλευση των λεωφορειακών γραμμών.

Για την εξάλειψη των παραπάνω φαινομένων το Δημοτικό Συμβούλιο, με τις υπ' αριθ. 402/1.6.2009 και 617/3.8.2009 αποφάσεις του, είχε εγκρίνει την πιλοτική τοποθέτηση ελαστικών εύκαμπτων οριοδεικτών (κορύνες) επί της οδού Αγ. Ανδρέου, στο τμήμα της μεταξύ των οδών Τριών Ναυάρχων και 28ηςΟκτωβρίου (πρώην Καρόλου), οι οποίες αποξηλώθηκαν κατά τις εργασίες ασφαλτόστρωσης της ανωτέρω οδού και δεν επανατοποθετήθηκαν, δεδομένου ότι η από Φεβρουάριο του 2010 Τεχνική Έκθεση Αξιολόγησης με στόχο την μόνιμη εφαρμογή του μέτρου ή την απόσυρσή του, αξιολογούσε την εφαρμογή του μέτρου σε ένα σύνολο κριτηρίων από τα οποία μόνο για ένα υπήρχε θετική αξιολόγηση.

Μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας τα φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς των οδηγών έχουν ενταθεί με κυρίαρχο την μόνιμη παραβίαση της κίτρινης γραμμής (απαγόρευση στάθμευσης) στη δεξιά πλευρά της Αγ. Ανδρέου. Τονίζεται ότι το φαινόμενο αυτό πλέον δεν παρατηρείται σποραδικά ή μόνο κατά τις ώρες αιχμής αλλά μόνιμα σε όλη σχεδόν την διάρκεια του 24ώρου.

Τονίζεται ότι παρόλο το φαινόμενο της διπλοστάθμευσης στην οδό, η Αγ. Ανδρέου σε όλο το μήκος της λειτουργεί με δύο λωρίδες κυκλοφορίας εκτός από το παραπάνω σημείο, όπου λόγω της δεξιάς στάθμευσης λειτουργεί με μία λωρίδα. Σε συνδυασμό με το σηματοδοτούμενο κόμβο Ερμού και Αγ. Ανδρέου τα φαινόμενα συμφόρησης εξαπλώνονται σε όλο το μήκος της οδού.

Με βάση τα παραπάνω προτάθηκε η τοποθέτηση ελαστικών εύκαμπτων οριοδεικτών (κορύνες) ύψους 30-45 εκ. κατά μήκος της διαγράμμισης οριοθέτησης της δεξιάς λωρίδας κίνησης των οχημάτων και σε απόσταση μεταξύ τους 3 μέτρα, επί της οδού Αγ. Ανδρέου, ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα συμφόρησης που παρατηρούνται στο σημείο.

Τονίζεται ότι στο συγκεκριμένο σημείο αίρονται οι αρνητικές παράμετροι που έχουν επισημανθεί στην από Φεβρουάριο του 2010 Τεχνική Έκθεση Αξιολόγησης για το συγκεκριμένο μέτρο διότι:

  • Δεν υπάρχει η δυνατότητα στροφής των οχημάτων είτε δεξιά είτε αριστερά που αύξανε την επικινδυνότητα της οδού.
  • Στη δυτική πλευρά έχει οροθετηθεί σταθμός οχημάτων ΤΑΞΙ (πιάτσα) όπου μειώνει τους πιθανούς ελιγμούς για στάθμευση οχημάτων.

Σχετικά με τα προτεινόμενα μέτρα επί της οδού Κολοκοτρώνη διευκρινίζεται ότι:

Η οδός Κολοκοτρώνη, από την οδό Κορίνθου έως την οδό Αγ. Ανδρέου, έχει μήκος 250 μέτρα περίπου. Από την οδό Κορίνθου μέχρι την οδό Ρ. Φεραίου στην νότια (αριστερή) πλευρά της οδού έχει οριοθετηθεί σταθμός οχημάτων ΤΑΞΙ (πιάτσα) ενώ από την οδό Ρήγα Φεραίου μέχρι την Αγ. Ανδρέου έχει οριοθετηθεί χώρος στάθμευσης δικύκλων. Επί της βόρειας (δεξιά) πλευράς της απαγορεύεται η στάση και στάθμευση οχημάτων με τοποθέτηση αντίστοιχης κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης.

Μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας τα φαινόμενα παραβατικής συμπεριφοράς των οδηγών έχουν ενταθεί με κυρίαρχο την μόνιμη παραβίαση της απαγόρευσης στάσης και στάθμευσης στη βόρεια (δεξιά) πλευρά της οδού και μάλιστα το φαινόμενο δεν παρατηρείται σποραδικά ή μόνο κατά τις ώρες αιχμής αλλά μόνιμα σε όλη σχεδόν την διάρκεια του 24ώρου.

Λόγω αυτής της παραβατικής συμπεριφοράς των οδηγών σε συνδυασμό με την διέλευση από την οδό δύο λεωφορειακών γραμμών, τα φαινόμενα συμφόρησης επεκτείνονται σε μεγάλο μήκος και στις οδούς Κορίνθου και Μαιζώνος που αποτελούν κύριες αρτηρίες του κέντρου της πόλης με σημαντικούς κυκλοφοριακούς φόρτους.

Με βάση τα παραπάνω προτείνεται η τοποθέτηση ελαστικών εύκαμπτων οριοδεικτών (κορύνες) ύψους 30-45 εκ. κατά μήκος της διαγράμμισης οριοθέτησης της δεξιάς λωρίδας κίνησης των οχημάτων και σε απόσταση μεταξύ τους 3 μέτρα επί της οδού Κολοκοτρώνη, στο μήκος της από την οδό Κορίνθου έως την οδό Αγ. Ανδρέου, ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα συμφόρησης.

Επί του θέματος των κυκλοφοριακών μέτρων επί των οδών Αγίου Ανδρέου, Κολοκοτρώνη επισημαίνεται ότι:

Επί των ανωτέρω προτεινόμενων ρυθμίσεων έχει ζητηθεί, με το υπ αριθ. Π5716/11.12.2013 έγγραφο της αρμόδιας υπηρεσίας, να εκφράσει την άποψή της η οικεία Δημοτική Κοινότητα Κεντρικού Τομέα, όπως προβλέπεται από το αρθρ. 83 του Ν. 3852/4.6.2010 (ΦΕΚ 87/τ.Α΄/7.6.2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης», πλην όμως αυτή δεν έχει υποβληθεί μέχρι σήμερα.

Οι ανωτέρω ρυθμίσεις εγκρίνονται με σκοπό την καλύτερη οργάνωση της κυκλοφορίας οχημάτων επί των οδών Αγίου Ανδρέου, Κολοκοτρώνη και προς αποφυγή φαινόμενων συμφόρησης και παράνομης στάθμευσης οχημάτων.

Μετά την έκδοση της απόφασης από το Δημοτικό Συμβούλιο και την έγκρισή της από την αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου - Δυτικής Ελλάδος και Ιονίου, τα αρμόδια συνεργεία του Δήμου Πατρέων θα προβούν στην χάραξη της διαγράμμισης για την οριοθέτηση της δεξιάς λωρίδας κίνησης των οχημάτων καθώς και την τοποθέτηση των ελαστικών εύκαμπτων κυλίνδρων (οριοδεικτών) στις κατάλληλες θέσεις σύμφωνα με τ' ανωτέρω.

Η παρούσα απόφαση θα αποσταλεί για έλεγχο νομιμότητας στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδος και Ιονίου.

Ο Πρόεδρος Η Γραμματέας

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΜΠΟΥΡΔΟΥΛΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΥ-

ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ

Τα Μέλη